FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt18/02/2021

När gäller oskyldighetspresumtionen?

Hej,

Söker svar från någon på Lawline med garanterat korrekt svar. Har jag rätt att vara oskyldig till vad som helst tills motsatsen är bevisad även om jag inte är anklagad för något? Hur orkar man leva så, moralen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utredning

Som jag förstår det utifrån din fråga undrar du om du har rätt att vara oskyldig till vad som helst tills motsatsen är bevisad, även om du inte är anklagad för något. Jag vet inte exakt hur jag ska tolka din fråga varför svaret blir något generellt. Är det något i svaret som är oklart är du varmt välkommen att återkomma till mig per e-post, kontaktuppgifter finns längre ned.

Det du själv beskriver; rätten att ses som oskyldig brukar benämnas oskyldighetspresumtionen (ibland oskuldspresumtionen). Oskyldighetspresumtionen är en allmän rättsgrundsats som uttrycker att den som misstänks för brott ska betraktas som oskyldig till dess att en domstol genom fällande dom fastställt hans/hennes skuld. Principen är inte kodifierad i svensk rätt (men gäller ändock som allmän rättsgrundsats). Däremot återfinns den i artikel 11.1 i FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna ("Var och en som är anklagad för brott har rätt att betraktas som oskyldig till dess att hans eller hennes skuld lagligen har fastställts vid en offentlig rättegång, där personen åtnjuter alla rättssäkerhetsgarantier som behövs för hans eller hennes försvar") och kommer även till uttryck genom artikel 6.2 i Europeiska konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna ("Var och en som blivit anklagad för brott skall betraktas som oskyldig till dess hans skuld lagligen fastställts.").

Dessvärre har jag svårt att förstå hur du menar om du har rätt att vara oskyldig även om du inte är anklagad för något. Är du dömd för något anses du som skyldig. Är du inte dömd ses du givetvis inte som skyldig till något. Är du inte anklagad för något anses du inte heller skyldig till något. Oskyldighetspresumtionen träder in när du väl blir anklagad för något. Innan du blir anklagad för något finns det inte något skäl att anse att du är skyldig heller.

Om något är oklart är du varmt välkommen att återkomma till mig per e-post på dennis.lavesson@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Dennis LavessonRådgivare