FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt01/07/2019

När försvinner uppgifter ur belastningsregistret?

Hej!

Jag hade haft ringa narkotika i kroppen sedan 2014 jag undrar om det är fortfarande registrerat i belastningsregistret

Tack .

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga är av straffrättslig karaktär och regleras främst i lag om belastningsregister.

Gallring av uppgifter i belastningsregistret

De uppgifter som finns i belastningsregistret är bl.a. uppgifter om den som fått en straffpåföljd för brott genom dom, beslut, strafföreläggande eller föreläggande av ordningsbot (3 § lag om belastningsregister). När uppgifterna försvinner ur belastningsregistret beror på vad du fått för påföljd. Vad gäller fängelsestraff försvinner uppgifterna tio år efter frigivningen medan exempelvis om man fått böter försvinner uppgifterna fem år efter domen (17 § lag om belastningsregister).

Utdrag ur belastningsregister

Om du är osäker på om ditt brott fortfarande finns med i registret har du rätt att en gång per kalenderår kostnadsfritt få alla uppgifter om dig som finns med i belastningsregistret (9 § lag om belastningsregister).

Sammanfattning

Uppgifterna i belastningsregistret försvinner efter ett antal år. Hur länge uppgifterna finns i registret beror på vilken påföljd man fick för brottet, därför är det svårt för mig att säga om uppgifterna angående dig finns kvar eller inte. Du har rätt att ta del av uppgifterna om dig i belastningsregistret kostnadsfritt en gång om året.

Avslutande råd

Om du vill veta mer om gallringstiden för vissa påföljder i belastningsregistret finns bra information på Polisens hemsida, den hittar du här. Om du vill begära utdrag ur belastningsregistret gör du det här.

Hoppas detta var till hjälp för dig.

Linn LindelöfRådgivare