FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt18/04/2018

När föreligger en urkundsförfalskning?

Hej

Jag och mina två barns pappa är skilda sen många år tillbaka. Vi har gemensam vårdnad.

Han har förfalskat min namnteckning på en ledighetsansökan till skolan för ena sonen.

Anses det som urkundsförfalskning?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Urkundsförfalskning regleras i brottsbalken

För att en urkundsförfalskning ska anses ha skett krävs det att vissa krav är uppfyllda (14 kap. 1 § brottsbalken). Jag kommer nu redogöra för dessa krav.

För det första krävs det att personen ska ha skrivit annans namn. Du skriver i din fråga att han har förfalskat din namnteckning. Det första kravet bör därför vara uppfyllt. För det andra krävs det att handlingen ska ha varit en urkund. Med det här menas att handlingen ska ha upprättats som bevis. Handlingen måste på något sätt förmedla ett innehåll som namnteckningen godkänner. I detta fall har namnteckningen fungerat som en bekräftelse för en ledighetsansökan. Även detta krav verkar därför vara uppfyllt. För det tredje krävs det att åtgärden ska ha inneburit fara i bevishänseende. Med det här menas att den falska produkten ska ha en så pass hög grad av likhet att det är möjligt att en förväxling kan ske och att en användning ledighetsansökan skulle kunna medföra skada eller olägenhet. Huruvida användningen av den falska namnteckningen på ledighetsansökan har inneburit skada eller olägenhet kan jag inte svara på eftersom jag inte har alla omständigheter i just det här fallet.

Om ovan nämnda krav är uppfyllda föreligger en urkundsförfalskning. Med andra ord finns det en möjlighet att det du har beskrivit i din fråga kan anses vara urkundsförfalskning.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare