FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis31/03/2023

När får polisen stoppa fordon?

Jag blev nyligen i år dömd för ringa narkotikabrott. Det är den enda domen jag har i mitt liv. Aldrig varit i problem med rättvisan tidigare. Nu efter att domen har fallit så har under loppet av några få månader bara min fru blivit stoppad av polis när hon varit ute och kört vår bil som står skriven på mig. Nu senaste gången så frågade min fru polismannen som stoppade henne varför han hade stoppat henne. om hon hade kört dåligt eller gjort något fel. Då svarade han ordagrant: "Nej det har du inte, men bilen står skriven på en person som vi har haft att göra med" Jag antar att iochmed domen så har mina uppgifter hamnat i något sorts register och att det är därför de stoppar bilen så fort de ser den. Men, och nu till mina frågor: Får de verkligen lov att stoppa bilen hur som helst fastän att de uppenbarligen inte misstänkte min fru för något brott innan de stoppat henne, allt de visste var bara att det var min bil. Det låter ju i mina öron mer som trakasseri. Finns det något jag kan göra för att de ska sluta? tex begära att de tar bort uppgifterna från registret om det nu finns något sådant?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om polisen kan stoppa en bil hur som helst. För att besvara din fråga kommer jag att använda mig av polislagen (PL) där polisens rättigheter regleras.

När får polisen stoppa ett fordon?

En polis får stoppa ett fordon om det finns anledning att någon som färdas i fordonet har gjort sig skyldig till brott (22 § p. 1 PL). För att anta att någon i fordonet har gjort sig skyldig till brott ska det finnas en konkret misstanke om brott.

Polisen kan även stoppa ett fordon om det behövs för att genomföra husrannsakan i fordonet eller om det behövs för att reglera trafiken eller för att kontrollera föraren eller fordonets last (22 § p. 2-3 PL). Exempel på detta är att polisen kan utföra så kallade nykterhetskontroller. Det krävs då ingen misstanke om brott.

Har polisen tillgång till register med personuppgifter?

När en person döms för ett brott registreras det hos polisen i belastningsregistret. Fängelsedomar försvinner i huvudregel ur detta register efter 10 år (17 § p. 1 lag om belastningsregister) och vid böter efter 5 år (17 § p. 9 lag om belastningsregister). Det finns ingen möjlighet att ta bort uppgifter från belastningsregistret, men uppgifterna försvinner alltså efter en viss tid.

Sammanfattningsvis får polisen stoppa fordon på grund av ovan nämnda anledningar. Troligen har polisen hittat uppgifterna i belastningsregistret. I detta register finns uppgifterna kvar i fem till tio år, beroende på bland annat om du dömdes till böter eller fängelse. Om du anser att du har blivit felaktigt behandlad av en tjänsteman på en myndighet, i ditt fall en polis, går detta att anmäla till Justitieombudsmannen (JO) vilket är en myndighet som granskar att svenska myndigheter arbetar enligt de regler och lagar som styr dess arbete.

Jag hoppas att du fick svar på dina funderingar och att jag kunde förtydliga vad som gäller. Är det något mer du undrar över är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline på nytt!

Vänliga hälsningar,

Klara ThyrénRådgivare