FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis20/06/2018

När får polis använda blåljus?

Hej,

Jag har sett flertalet poliser som utan blåljus kör på tok för fort.

Är detta okej?

Ska de inte vara föredömen i samhället?

Hur får blåljusen användas? Kan man filma och skicka in då de används helt fel?

Jag har sett flera exempel då polis till exempel använt blåljus, kört på tok för fort och sedan stannat på snabbmats-restauranger för att gå och äta. Detta ser jag inte som akuta utryckningsfall?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

När det gäller polisens användande av blåljus vid utryckning finns det ingen specifik lag som reglerar att polisen måste ha ljusen på, däremot är ett krav att det är fråga om en utryckning av något slag. Det är upp till föraren själv att bestämma om lysen ska vara på eller ej.

När får polisen använda blåljus?
I 11 kap. trafikförordningen finns det några bestämmelser som reglerar när polis, räddningstjänst mm. får frångå de vanliga trafikreglerna utan påföljder. Det vanligaste kravet för att göra detta är att tillräcklig försiktighet vidtas och att omständigheterna har krävt det. Om det är så att en polisbil kör för fort och utsätter andra för fara kan det absolut ses som att försiktighet inte prioriterats och antingen föraren eller förarens förman kan få betala penningböter [11 kap. 13 § trafikförordning]. Förarens förman behöver bara betala böter om hen kunnat hindra förarens agerande, exempelvis att förmannen redan gjort allt för att föraren ska följa lagen.

Får jag filma felaktig polisutövning?
I Sverige är yttrandefrihetsgrundlagen den lag som skyddar din rätt att filma på offentliga platser. Polisen kan såklart säga åt dig att sluta filma om det skulle hindra deras arbete, men att filma poliser som kör för fort och sedan äter på Mc Donalds ska vara okej i enlighet med yttrandefrihetsgrundlagen.

Hoppas du fick svar på dina frågor. Tveka inte att höra av dig om du undrar något mer!
med vänlig hälsning,

Matilda HetlesaetherRådgivare