När får man ersättning efter att ha suttit oskyldigt häktad?

Hej, hur långt tid tar det tills man får skadestånd när man har suttit häktad oskyldig i ca en månad?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln är att den som varit oskyldigt häktad har rätt till ersättning av staten enligt 2 § lagen om ersättning vid frihetsberövanden eller andra tvångsåtgärder (s.k. frihetsberövandelagen). Med “oskyldig” avses alltså att du t.ex. fått en frikännande dom, att åtalet avvisas eller avskrivs eller att förundersökningen avslutats utan att åtal väckts, se 2 § första punkten frihetsberövandelagen. Enligt 7 § frihetsberövandelagen kan du få ersättning för utgifter, förlorad arbetsförtjänst,  intrång i näringsverksamhet och lidande.

Du ansöker själv om ersättning på justitiekanslerns hemsida genom att ladda ner en ansökningsblankett som du fyller i och mejlar till justitiekanslern (mejlen du skickar till står på blanketten). På justitiekanslerns hemsida kan du läsa mer om ersättning enligt frihetsberövandelagen - där står det bl.a. att handläggningstiden i normalfallet är cirka sex månader och att det normalt tar cirka tio arbetsdagar från att beslut om ersättning har fattats till dess att eventuella pengar betalas ut.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Noa ShasavarRådgivare