När får man böter på en tidsbegränsad parkering?

Jag bor i en bostadrätt där vi har möjlighet att hyra extra parkering för ytterligare ett fordon.

Vi har ett antal gästparkeringar som är 12 h.

Eftersom vi haft olägenhet att de boende ställer sig på gästparkeringarna har vi köpt in er tjänst att övervaka så att det efterföljs.

Vi har dock några boende som parkerar dagligen, en extra personbil och en företagsbil.

Vi har ringt vårt lokala vaktbolag ett flertal gånger och även "passat" på dem när de kör här.

Men inget händer. Nu har företagsbilen stått på samma ställe ca 4 dygn men ingen parkeringsbot.

Ägaren till personbilen är inte skriven på adressen men det ger ändå inte rätten att parkera mer än 12 h, eller hur?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att man ska kunna ta ut en kontrollavgift vid felaktig parkering krävs att parkeringen är tydligt skyltad med villkoren för en lovlig parkering (3 § lag om kontrollavgift vid olovlig parkering). Om det i ert fall finns skyltar som stadgar att det är tillåtet att endast stå på parkeringen i 12 h är det som ska gälla. Som jag förstår din fråga finns det inga andra tilläggsskyltar en skylten om 12 h-gränsen och då är det maximal parkering i 12 h som gäller för alla.

Om du undrar varför alla inte får böter på den aktuella platsen kan du ringa och fråga vaktbolaget eller diskutera parkeringsvillkoren med dem när de är på plats för att få klarhet i varför de inte bötfäller trots 12 h-gränsen för parkeringen. Den aktuella bilen kan också flytta sig var 12 h eller oftare och sedan påbörja en ny godkänd 12 h-period.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare