När får jag börja köra igen efter olovlig körning?

Hej.

Jag har 1 olovlig körning. Får jag köra nu? Det är 1 år till sommaren?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Det beror helt på beslutet eller domen. Om du fått en spärrtid på över 12 månader behöver du göra ett nytt förarprov. Om det endast är 12 månader eller kortare spärrtid så behöver du inte göra nytt förarprov. Se vilket datum som gäller på beslutet.

Du får vanligtvis börja köra tidigast dagen efter spärrtiden är över. Du måste däremot ha skickat in en ansökningsblankett innan du får börja köra igen. Av frågan framkommer inte om du gjort det. Vad för ansökningsblankett du ska skicka in beror på beslutet från transportstyrelsen. Kontakta därför transportstyrelsen för vidare vägledning.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare