När får ett halvsyskon hela arvet?

Den avlidne har inga barn eller föräldrar utan bara ett halvsyskon.ärver då halvsyskonet allt?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om en person avlider är det i första hand deras barn, och om det funnits barn som vid dödsfallet själva är avlidna är det barnbarn som ärver (2 kap 1 § ärvdabalken). På samma sätt går barnbarns barn i dess ställe om även barnbarn är avlidna, och det fortsätter obegränsat. Den som ärver i rakt nedstigande led på detta sätt kallas bröstarvinge. Om inga bröstarvingar finns är det föräldrarna som ärver (2 kap 2 § första stycket ärvdabalken). Är även båda föräldrarna avlidna är det syskon som ärver, finns det både halvsyskon och helsyskon får halvsyskonen dela med helsyskonen av den potten som skulle gått till dess förälder, men finns det bara halvsyskon får de dela på hela arvet (2 kap 2 § andra och tredje stycket ärvdabalken).

Alltså stämmer det som du frågar, ett halvsyskon får hela arvet förutsatt att den avlidne inte hade några barn eller andra bröstarvingar, båda föräldrarna är avlidna och det inte finns några helsyskon.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Mikaela DahlRådgivare