När får en praktikant sägas upp?

Hej! Jag har praktik på en skola och går fritidspedagogprogrammet på universitetet. Min handledare nämnde att han misstänkte att en av eleverna säljer droger och jag frågade eleven rakt ut. Nu har eleven komtaktat rektorn som kastade mig från praktikplatsen och säger att hon misstänker att jag ville använda till eget bruk. Kan hon ta såna drastiska handlingar enbart utifrån elevens ord, då jag har förklarat hur det ligger till och missförståndet som uppstod? Måste inte rektorn kunna bevisa det på något sätt innan ett beslut tas?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I svensk rätt är det i första hand en person som anses vara en arbetstagare som har långtgående rättigheter i uppsägningshänseende. Då en praktikant i stort sett aldrig uppfyller kraven för att anses vara en arbetstagare så har inte en praktikant lika omfattande rättigheter.

En utgångspunkt vad gäller uppsägning av en praktikant är istället att den kan ske i princip på vilka grunder som helst. Från detta finns det dock undantag. Ett sådant undantag är att en praktikant får inte diskrimineras på grund av exempelvis dennes kön eller etnicitet (2 kap. 1 och 1 kap. 4 § DL).

I ditt fall innebär det alltså att i och med att du är en praktikant så kan din "arbetsgivare" säga upp dig på vilka grunder som helst. Undantag från detta föreligger dock om uppsägningen har gjorts på diskriminerande grunder såsom ditt kön.

Med det sagt hoppas jagvatt du fått svar på din fråga. Du är välkommen att ställa en fråga på nytt om du har ytterligare funderingar.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare