När får en kommun flytta ett fordon omedelbart?

Min bil blev bortforslad av kommunen. Den stod på en parkering utanför där jag bor. Bilen hade stått där alldeles för länge. Den är avställd och obesiktad. Men jag hade inte fått någon info om att den skulle köras bort. Inte något brev, samtal eller ens en lapp på rutan. Får det gå till så här? Får kommunen säga att min bil är skrot och köra iväg den utan att meddela mig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När kommunen får flytta ett fordon regleras i lagen om flyttning av fordon i vissa fall. Enligt 2 § 1 st. får en kommun flytta ett fordon om det behövs för ordning och säkerhet eller av naturvårdsskäl. I 2 § 2 st. regleras att en kommun även får flytta ett fordon om det har stått parkerat i mer än sju dagar i strid med gällande beslut om parkering enligt 1 § lagen om kontrollavgift vid olovlig parkering. Ett fordon får även flyttas om det är uppställt i strid med föreskrifter om stannade och parkering och varit så i minst tre dagar enligt 2 § 2 p. förordningen om flyttning av fordon i vissa fall. Utifrån din fråga förutsätter jag att det är någon av dessa två tidsgräns som du har brutit mot och att det är därför som kommunen har forslat bort din bil.

Gällande att du inte har fått något meddelande om att din bil ska flyttas regleras detta i förordningen om flyttning av fordon i vissa fall. Enligt 4 § 1 st. ska ett beslut om flyttning verkställas omedelbart utan tidigare meddelande om det behövs med hänsyn till ändamålet med flyttningen. I annat fall ska ägaren meddelas om att flyttning av fordonet måste ske inom en viss tid annars forslas fordonet bort enligt 4 § 2 st.. Du skriver inte i uppgiften hur länge din bil har stått parkerad men detta kan vara information som kommunen finner intressant vid bedömningen av hur länge de ska vänta med bortforsling eller om det ska ske omedelbart för att underlätta trafiksituationen på vägen. Det är alltså ändamålet med förflyttningen som är av intresse och om kommunen bedömer att ändamålet är proportionellt är utgångspunkten att fordonet ska flyttas omedelbart utan tidigare meddelande till ägaren. Även skicket på bilen är av intresse enligt 2 § 7 p. förordning om flyttning av fordon i vissa fall.

Jag hoppas att detta gav dig hjälp med din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Erik OlshovRådgivare