När får bröstarvingarna ut sitt arv efter en avliden förälder?

Min mamma och pappa var gifta när min pappa dog nyligen. Jag och min bror är deras enda barn. De hade ett testamente som sa att efterlevande make/maka skulle ärva den make/maka som avlider. Min mamma har talat med en jurist som säger att laglott inte gäller. Stämmer det eller har min bror och jag som bröstarvingar rätt till vår laglott om vi begär jämkning av testamentet inom 6 månader?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler kring testamente och laglottsskydd finner du i ärvdabalken (ÄB)

Huvudregeln enligt 3 kap. 1 § ÄB är att den efterlevande maken ärver före gemensamma bröstarvingar. Denna reglering syftar till att stärka efterlevande makes ställning. Som bröstarvinge, gemensamt barn till makarna, får man vänta på sin del av arvet tills dess att båda makarna har avlidit.

I detta fall går det således inte att begära jämkning av testamentet för att få ut sin laglott.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Maja VinstenRådgivare