När ett barn får bestämma sitt boende.

Min 12 åriga sons pappa vill att vår son bor varannan vecka hos honom fast han ej själv vill det.

Han går i 7an här hos mig och har alla vänner här.

Han har inga vänner hos pappan då han är där varannan helg.

Vad är det som gäller? När kan barnen själva säga vad dom vill och ej vill?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Utgångspunkten är att det är vårdnadshavaren som ska bestämma om de juridiska frågor som rör barnet (6 kap 11§ föräldrabalken) detta innefattar också vart barnet ska bo. Om båda föräldrarna är vårdnadshavare så ska bådas åsikter tas hänsyn till och om det finns kommunikationssvårigheter så kan det beslutats i en domstol. Eftersom ni har ordnat så att besöken sker varannan helg så är det i det minsta slaget och rimligt att barnet ska få spendera den tiden hos den andra föräldern.

Den sista komponenten är barnets vilja. Barnets bästa är det som sätts först. (6 kap 14 § 2 st Föräldrabalken). Här vägs då i ert fall umgänget med kompisar varannan helg mot tiden man få spendera med sin pappa. Eftersom det inte vet framkommer er son mår hos er pappa så är det svårt att göra bedömningen av vad som faktiskt är bäst. Det är viktigt att komma till botten med varför han inte vill bo hos sin pappa.

När barnet är 12 år så finns det möjlighet att få bestämma själv, eller i alla fall att få sina åsikter hörda. ( 6 kap 2 a § 3 st Föräldrabalken) Detta beror på barnets mognad. För varje år som går ökar bestämmande rätten till dess att man är 18 år och har full bestämmande rätt om sina angelägenheter. Om ni är missnöjda med hur fördelningen av vårdanden ser ut så bör ni kontakta domstolen för att göra en ny bedömning om barnets bästa och för eventuell ensam vårdnad. Däremot finns det skäl att argumentera för att det är viktigast att sonen får chansen att spendera tid med sin pappa för att behålla en god relation speciellt när han inte är mer än 12 år.

Hoppas att det var svar på din fråga!

Emma AnderssonRådgivare