När en fullmäktig rättshandlar utanför sin ett muntligt avtals befogenhet

Hej vad händer ifall man fått en muntlig fullmakt att köpa en bil och den får max kosta 1200 000 och han väljer att köpa en bil på 1500 000 och betalar inte allt då istället gör en avbetalning på 200 000 . Vad händer då när man ljuger till bilfirman angående om hur mycket han får köpa bilen för och att han gör en avbetalning. Vad kommer hända med resten av pengarna och kommer den personen som gav den muntliga fullmakten av få betala resten av pengarna.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga.

Fullmakter behandlas i avtalslagen. Det du beskriver är en muntlig fullmakt, vilket innebär att den är osjälvständig. Det betyder att det inte finns något yttre moment som kan visa att det finns en fullmakt utan endast avtalet mellan dig och den fullmäktige. Denna form av fullmakt regleras i 18 § Avtalslagen och 11 § 2 st Avtalslagen. Vad som kännetecknar en osjälvständig fullmakt är att den fullmäktiges behörighet och befogenhet är samma sak. Det innebär att om den fullmäktige rättshandlar på annat sätt än ni kommit överens om är du inte bunden av avtalet. Den fullmäktige blir däremot skadeståndsskyldig gentemot bilfirman för den skada denne lidit på grund av att avtalet är ogiltigt enligt 25 § avtalslagen.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare