Lawline svarar
Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
I ditt fall är Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (DHL) tillämplig i och med att köpet sker via internet. I det här fallet är det speciellt 2:9 DHL som aktualiseras. Där stadgas att en konsument är bunden av en beställning om det tydligt framgår att det är tal om en betalningsförpliktelse och att konsumenten uttryckligen har påtagit sig skyldigheten att betala. Det betyder att sidor på nätet där konsumenter kan göra beställningar ska vara utformade på ett så tydligt sätt att konsumenten före beställningen är medveten om att han eller hon är skyldig att betala genom beställningen. Om beställningen görs med en knapp på hemsidan ska information om konsumenternas betalningsskyldighet finnas på eller i direkt anslutning till knappen. Om så inte är fallet är konsumenten inte bunden av beställningen och något avtal anses därmed inte slutet.
Med Vänlig Hälsning,