FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott27/12/2018

När börjar spärrtiden för återkallat körkortstillstånd?

Hej! Jag blev stannad i oktober förra året (2017) och åkte dit för ringa narkotikabrott, olovlig körning & rattfylleri/drograttfylleri (står rattfylleri men under påverkan av cannabis) hur som helst blev jag av med körkortstillståndet i 18 månader och ringde dit idag för att fråga om det där och då sa dom att min spärrtid tar slut i september nästa år (2019)? Det är väl ändå från datumet brottet begåtts som straffet ska börja inte typ ett halvår efteråt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

När spärrtiden börjar löpa kan variera; vid körkortsingripande börjar spärrtiden antingen när beslutet delges körkortshavaren, eller från den tidigare dag när körkortshavaren överlämnar körkortet till Transportstyrelsen (7 kap. 8 § Körkortslagen). Det innebär att vid återkallelse av ett körkort kan spärrtiden börja gälla innan körkortshavaren delges om beslutet om vederbörande lämnar in körkortet före den tidpunkten.

När det gäller körkortstillstånd har du inget körkort att lämna in varför spärrtiden börjar först när du delges beslutet om spärrtid. Tyvärr är det alltså inte så att spärrtiden för körkortstillstånd börjar löpa från tiden då brottet begicks.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare