När börjar spärrtid av körkort gälla?

Jag fick besked från transportstyrelsen om återkallelse av körkort. Jag åkte från en parkeringsskada utan att anmäla mig. Spärrtiden är två månader. Jag har fått ett delgivningskvitto som ska återsändas och även anmodan att skicka körkortet till transportstyrelsen. Min fråga är kan jag köra bil tills dess att jag har skickat in dom papperen. Det skulle röra sig om ca: en vecka framåt.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Regler om spärrtid av körkort återfinns i Körkortslagen.

Vid ett körkortsingripande börjar spärrtiden antingen löpa när beslutet delges körkortsinnehavaren, eller från den tidigare dag när körkortsinnehavaren överlämnar sitt körkort till transportstyrelsen (7 kap. 8 § Körkortslagen).

Jag tolkar din fråga som att du ännu inte lämnat in ditt körkort. Eftersom du då inte överlämnat ditt körkort innan du delgavs beslutet, börjar spärrtiden gälla när du delgavs beslutet om spärrtid och återkallelse. Det är därmed två månader från det att du delgavs beslutet; efter att du delgetts får du inte lov att köra bil.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Felicia FredinRådgivare