När börjar sambolagen gälla?

Hej, jag har köpt en lägenhet själv och min flickvän ska flytta in med mig. När börjar Sambolagen gälla för oss?

Går det att komma överens om annat än vad Sambolagen säger ifall jag och min flickvän skriver ett separat avtal mellan oss?

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

När gäller sambolagen?

Sambolagen gäller för bostad och bohag som införskaffats för gemensamt bruk (3 § Sambolag). Sambolagen börjar alltså gälla när ni införskaffar en bostad eller bohag som ni tänker er att sambo i/med. Det ni hade innan ni bestämde er för att bli sambor fortsätter att vara ert eget. Om ni exempelvis köper en bostad för att sambo där men aldrig hinner flytta in är bostaden ändå samboegendom. Om ni skaffar bostad eller bohag efter att ni blivit sambor så räknas detta också som samboegendom.

Samboavtal

Ni kan komma överens om något annat än det som står i lagen, till exempel att varje sambo behåller sin egendom vid en separation (9 § Sambolag). Avtalet ska upprättas skriftligen och undertecknas av er båda (9 § andra stycket Sambolag).

Tack för att du kontaktade Lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på lawline, 08-533 300 04. Vi svarar på samtal måndag-fredag 10:00-16:00.

Ebba EkstrandRådgivare