FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott30/10/2019

När börjar prövotiden gälla?

Hej! Åkte fast för olovlig körning då jag va under 18 år och alltså utan körkort när jag framförde en bil. Har nu fått en spärrtid på 6 månader. När börjar spärrtiden gälla? Och vad innebär den? Börjar den gälla nu och 6 månader fram eller börjar den gälla efter jag fyllt 18?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Spärrtiden börjar gälla från den dagen du delgavs beslut om spärrtiden, vilket framgår av kap. 7 § 8 körkortslagen. Den börjar alltså inte gälla från den dagen du fyller 18 år.

I kap. 5 § 6 st 1. körkortslagen står det uttryckligen att vid körkortsåterkallelse ska det bestämmas en tid inom vilken ett nytt körkort inte får utfärdas. Det innebär alltså att under spärrtiden kommer du inte ha möjligheten att av transportstyrelsen få ett nytt körkort utfärdat.

Med vänlig hälsning,

André TitoRådgivare