När börjar ett äktenskapsförord gälla?

Ett äktenskapsförord som är skrivet innan men registrerad efter brytpunkten, är det giltigt i efterhand? Dvs det som står där som enskild egendom ex aktier i ett företag gäller det över huvudtaget? Eller gäller det från det blivit registrerat i efterhand.

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att ni redan har genomgått äktenskapsskillnad innan äktenskapsförordet skickades in för registrering.

Det är ett krav att ett äktenskapsförord registreras, det följer av äktenskapsbalken (ÄktB). Förordet blir inte gällande förrän det har getts in till Skatteverket för registrering (7 kap. 3 § 4 st ÄktB). Det innebär att den dagen du anmäler äktenskapsförordet börjar den gälla, inte tidigare än så.

Har ni redan fått en fastslagen äktenskapsskillnad kan detta äktenskapsförord inte i efterhand ändra omständigheterna tyvärr.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ikram AsryRådgivare