FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott22/07/2020

När börjar den angivna hastighetsgränsen att gälla

Får polisen stå parkerad i en skåpbil några meter framför en 100skylt och ge böter åt folk som gasar upp när man ser skylten.

De hade en kamera som blixtrade till för alla bilar som åkte förbi. De var på busshållsplatsen brevid skylten.

(tog bild hur nära skylten de står)

Är detta ens lagligt?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En hastighetsbegränsning gäller först efter en angiven skylt. Det innebär att om det finns en skylt där hastighetsbegränsningen anges vara 100 km/h, gäller den angivna hastigheten efter skylten. Det följer av trafikförordningen och vägmärkesförrodningen, närmare bestämt 2 kap 7-8 §§ Vägmärkesförordningen. Polisen har därmed rätt att bötfälla de som överstiger hastighetsgränsen.

Vänligen,

Andrea VrcicRådgivare