FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt23/12/2020

När bör man vara tyst i ett flerfamiljshus?

Vilken tid på dygnet bör tex dammsugning upphöra?

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

Om jag förstår din fråga rätt vill du veta om det finns någon lagbestämmelse som anger när man inte bör föra oväsen i ett flerfamiljshus. Eftersom det finns två olika lagar beroende på om man är en hyresgäst eller en bostadsrättsinnehavare kommer jag förklara vad som gäller för båda fallen.

Hyresrätt

En hyresgäst ska vid användning av lägenheten iaktta allt som fordras för att bevara sundhet, ordning och gott skick inom fastigheten (12 kapitalet 25 § JB). Vad det innebär kan variera men oftast finns det ordningsregler i hyreskontraktet som anger när det ska vara tyst. Normalt stadgas en tid mellan 22–07 för vardagar. Det innebär att om man för oväsen som t.ex. dammsugning vid den tiden bryter man mot omsorgsplikten vilket kan vara grund för uppsägning. Men som jag nämnde varierar det samt det kan krävas mer eller mindre oväsen för att det ska kunna ligga till grund för en uppsägning. Det krävs alltid en tillsägelse från hyresvärden så att hyresgästen har en chans att vidta rättelse innan en uppsägning kan bli aktuell.

Bostadsrätt

En bostadsrättsinnehavare ska vid användning av lägenheten iaktta allt som fordras för att bevara sundhet, ordning och gott skick inom eller utanför huset (7 kapitlet 9 § BRL). Det är vanligt att bostadsrättsföreningen har ordningsregler i sina stadgar som anger när det ska vara tyst i huset. Normalt brukar det vara mellan 22–07 men även dagtid bör man inte för alltför mycket oväsen som stör grannarna i sådan grad att det kan vara skaligt för grannarnas hälsa eller annars försämra deras bostadsmiljö.

Lagen stadgar alltså inget direkt klockslag utan man får kolla i bostadsrättshuset stadgar eller hyreskontraktets ordningsregler för att lista ut vilka tider som gäller. Att dammsuga är inget som kan störa grannar i så hög grad att det försämrar deras bostadsmiljö, därför blir det avgörande hur högljutt det är samt vad som föreskrivs för respektive bostadshus.

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att ställa dem till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Matilda HamnerRådgivare