FrågaFAMILJERÄTTBodelning27/08/2017

När bör man ansöka om bodelningsförrättare?

Hej!

Fråga om bodelning vid en äktenskapsskillnad. Min ex man vill inte göra en bodelning och drar på tiden. Jag bor inte i huset, var tvungen och flytta därifrån pga hans fysiskt och psykiskt misshandel.

Min advokat redan gav flera gånger sista datum när han ska samarbeta, annars ansöker jag till tingsrätten. Men det dras på tiden. När vi har havt möte i TR om vårdnad, då tog upp domen den fråga också, och till och med han och hans advokat har sagt ja till bodelningen. Och att vi ska boka tid för att värdera huset. När jag har bokat tid nästa dag som vi och våra advokater kom överens. Då har han avbokat den utan att jag ska veta. Och hittade på massa andra ljönger. Min advokat säger att det är bra att komma överens, inte ansöka till TR. Men det är omöjligt med en sådan människa som han att samarbeta med. Hur gör jag?

Tack!

Lawline svarar

Hejsan, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag tolkar din fråga som att du med ansöka hos tingsrätten menar att ansöka om bodelningsförrättare. Det har du rätt att göra om du och din make inte kommer överens om bodelningen, se 17 kap. 1 § äktenskapsbalken. Som din advokat säger är det självklart alltid bäst om man kan komma överens men av din fråga framgår att det inte verkar så lätt i ert fall. Om man ska välja att då begära en bodelningsförrättare är en kostnadsfråga. Du och din exmake blir solidariskt betalningsansvariga för bodelningsförrättarens arvode, se 17 kap. 7 § äktenskapsbalken. Ett sådant arvode kan såklart bli högt om bodelningen blir komplicerad, exempelvis om din exmake fortsätter att förhala processen. Men om ni har tillgångar till höga värden kan det ju vara värt det. Som nämnt har du redan en egen advokat och kanske ligger det även i dennes intresse att eran tvist drar ut på tiden. Hoppas att du har fått svar på din fråga.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare