FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt30/09/2023

När blir man avregistrerad från folkbokföringen av Skatteverket?

Jag blev utskriven av skatteverket fran sverige till Dubai, nar jag var pa semester I dubai 10 dagan.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du har blivit avregistrerad från folkbokföringen som utflyttad från Sverige till Dubai, när du varit på semester i Dubai under 10 dagar och att du nu undrar varför detta har skett.

För att besvara din fråga kommer jag främst använda mig av folkbokföringslagen (FOL).

Huvudregeln är att den som kan antas komma att regelmässigt tillbringa sin dygnsvila utom landet under minst ett år ska avregistreras från folkbokföringen som utflyttad (20 § första stycket, första meningen FOL). Även den som kan antas tillbringa sin dygnsvila både utomlands och i Sverige ska avregistreras om han eller hon med hänsyn till samtliga omständigheter får anses ha sin egentliga hemvist utomlands (20 § första stycket, andra meningen FOL).

En person anses regelmässigt tillbringa sin dygnsvila utomlands om han eller hon under sina normala levnadsvanor tillbringar dygnsvilan där minst en gång i veckan eller i samma omfattning men med en annan förläggning i tiden (20 § andra stycket FOL).

En person som har för avsikt att flytta utomlands är skyldig att göra en anmälan om detta till Skatteverket senast en vecka före utresan (27 § FOL). Skatteverket kan dock besluta om att avregistrera en person som utflyttad, även utan anmälan, om det finns skäl till det (34 § FOL).

Sammanfattning och råd

Vad gäller ditt fall låter det underligt att Skatteverket skulle besluta om att avregistrera dig från folkbokföringen i det fall du varit på semester under 10 dagar och endast har för avsikt att stanna i Dubai i 10 dagar. Men eftersom jag inte har samtliga omständigheter är det svårt för mig att svara på varför detta har hänt. Som nämnt ovan kan även andra regler bli tillämpliga, exempelvis den att ifall du anses ha din hemvist utomlands ska du även då avregistreras från folkbokföringen.

Min rekommendation till dig är att ta kontakt med Skatteverket och ställa frågan till dem varför du har blivit avregistrerad från folkbokföringen. Kontaktuppgifter till Skatteverket hittar du på deras hemsida

Hoppas detta gav dig svar på din fråga! Om du har fler frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig till Lawline igen.

Vänliga hälsningar,

Cornelia NilssonRådgivare