När blir man ägare till en bil?

hej!

Vid vilken tidpunkt blir jag ägare till en bil?

1- när säljaren accepterar mitt anbud?

2- när vi skickar in ägarbytesdokument till transportstyrelsen?

eller,

3- när jag faktiskt tar kontroll över bilen?

tack för din tid!

Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänt dig till oss på Lawline!

Du "kan" bli ägare till en bil genom avtalet. Men bara avtalet kan inte göra att du också får skydd mot andra köpare av bilen eller mot själva säljaren. Säljaren kan ju alltid i detta fall välja att gå ur ett avtal där prestationen (bilen) ännu inte överlämnats. Säljaren blir i detta fall skyldig att ersätta de kostnader som kan ha uppstått för köparen som trott att allting varit klart. Säljaren är alltså bara tvungen att betala för den skada som kan ha uppstått för köparen pga. att köpet inte blivit av, och såklart måste säljaren lämna tillbaka alla pengar som denne fått av köparen. Så även om man har upprättat ett köpeavtal kommer säljaren kunna dra sig tillbaka eller ännu värre fortfarande kunna sälja bilen till en annan köpare (för att bilen fortfarande finns i säljarens besittning). Avtalsrättsligt kan det alltså räcka med att ditt anbud accepteras, men sakrättsligt skydd på så sätt att "saken är din och ingen annans" uppkommer bara när du också fått bilen i din besittning. Om du blir sakrättsligt skyddad kommer säljaren aldrig kunna rikta krav mot dig att återlämna bilen tillbaka, även om säljaren fortfarande står som ägare i Transportsstyrelsens register.

Det krävs alltså lite mer för att man ska bli en rättmätig ägare till en bil. Förutom avtal (helst skriftligt, det går bra med ett muntligt avtal också, men som bevis är det bättre med ett skriftligt avtal) krävs att bilen hamnar i din besittning eller som du skriver att du "faktisk tar kontroll över bilen". I vissa fall när köparen inte har möjlighet att efter köpet hämta bilen och få den i sin besittning kan lösöreköpsregistrering hos Kronofogdemyndigheten ske istället – för att köparen ska få detta sakrättsliga skydd. Men det krävs då att man är säker på att säljaren inte kommer att sälja bilen till någon annan under tiden registreringen av lösöreköpet pågår (tar ungefär 30 dagar, därför kan lösöreköpregistrering vara något riskabelt att göra om man inte litar på säljaren).

Ägarbytet hos Transportstyrelsen måste alltid göras. Men ägaruppgifterna hos Transportsstyrelsen är inte det som avgör vem som äger bilen på riktigt. Den som har ett köpeavtal och fått bilen i sin besittning kan alltid kräva att bilen överförs i hans/hennes eget namn genom att vända sig till tingsrätten eller i första hand vända sig till Transportsstyrelsen och förklara att säljaren vägrar skicka in ägarbytesdokument men att köpet gått igenom sakrättsligt.

Slutsats: Om punkten 3 i din beskrivning innefattar att ett avtal skrivits så är svaret på din fråga punkten 3.

Hoppas att du fått en inblick i vad som gäller och ha en fortsatt bra dag!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare