När blir jag "inlasad"?

Hejsan ! Jag har jobbat sen 2017 sommar , vinter och extra på helger hos min arbetsgivare . Som visstidsanställd.2021 jobbade jag från maj till oktober då jag fick sluta omedelbart pga att de sa jag var på väg att bli lasad .Nu vill dom att jag ska in och jobba under sommaren , vad gäller ?Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på lawline med din fråga!

Lagen om anställningsskydd (LAS) reglerar vad som gäller vid så kallad "inlasning". Jag kommer därför utgå från att du är en arbetstagare som omfattas av LAS, men notera att vissa personer kan vara undantagna lagen såsom en vd eller arbetsgivares familjemedlemmar (1 § LAS).

Notera även att ett kollektivavtal på arbetsplatsen kan innehålla bestämmelser som avviker från lagen och därmed vad jag anger nedan (2 § LAS).

När blir man "inlasad"?

Enligt LAS övergår den visstidsanställning du har till en tillsvidareanställning när du varit anställd hos arbetsgivaren i mer än två år, antingen 1) under en femårsperiod som allmänt visstidsanställd eller 2) en period då du har haft olika tidsbegränsad anställningar (allmän visstidsanställning, vikariat eller säsongsarbete) som följt varandra. "Som följt varandra" innebär att anställningarna inte får vara längre ifrån varandra än sex månader (5a § LAS).

Om du sedan 2017 hela tiden har haft samma anställningsform, allmän visstidsanställning, så gäller att du ska räkna in all anställningstid sedan fem år tillbaka för att räkna ut om du har kommit upp i mer än två år (5a § LAS).

Beräkningen av "LAS-dagar" kan variera beroende på hur din anställning sett ut

När man ska beräkna de två åren är det 731 "LAS-dagar" som gäller. Hur man beräknar dessa dagar kan dock variera beroende på hur din anställning har sett ut. Om du har haft en så kallad "intermittent" anställning så beräknar man dagarna utefter hur många dagar du faktiskt har jobbat. För andra anställningar beräknar man även dagarna mellan då man inte har jobbat, det vill säga hela din anställningstid (se AD 2019 nr 56).

En intermittent anställning kännetecknas av att du arbetar vid behov och att du har möjlighet att tacka nej till arbete. Varje nytt arbetspass betraktas då som en "ny" anställning (se AD 2020 nr 46).

Sammanfattning

Jag kan tyvärr inte med säkerhet säga att du kommer bli inlasad om du jobbar i sommar. Om du inte har haft en intermittent anställning utan enbart allmänt visstidsanställd så gäller att du kan räkna fem år tillbaka, det vill säga från sommaren 2017 till nu sommaren 2022. Om du under denna tid har haft anställningstid i sammanlagt två år så gäller att du nu blir inlasad till sommaren.

Om du däremot har haft en intermittent anställning så gäller att du måste räkna antalet dagar du faktiskt har jobbat sedan sommaren 2017. Om du då kommer upp i 731 arbetade dagar kan du nu anses som inlasad till sommaren.

Jag hoppas du fått svar på din fråga! Annars är du varmt välkommen att höra av dig till oss igen.

Vänligen,

Madeleine RunessonRådgivare