FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt23/01/2019

När blir en rättspsykiatrisk undersökning aktuell för en brottsmisstänkt person?

hej,

när blir en rättsmedicinsk undersökning aktuell vid brott? Alltså får alla vid alla typer av brott genomgå en rättsmedicinsk undersökning???

tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När du frågar om när en rättsmedicinsk undersökning blir aktuell för en brottsmisstänkt person så tolkar jag det som att du egentligen undrar när det blir aktuellt med en rättspsykiatrisk undersökning.

Svaret är att det är domstolen som beslutar om en rättspsykiatrisk undersökning ska ske. Domstolen brukar göra detta om de misstänker att den brottsmisstänkte hade en allvarlig psykisk störning när brottet begicks. Först och främst begär dock domstolen oftast en paragraf 7-undersökning om de anser att personens psykiska tillstånd bör undersökas. En paragraf 7-undersökning är en läkarundersökning som görs av en psykiater där denne bedömer behovet av en rättspsykiatrisk undersökning. Så det slutliga svaret är alltså nej, alla får inte vid alla typer av brott genomgå en rättspsykiatrisk undersökning, utan detta beslutar domstolen själv om.

Du kan läsa mer om rättspsykiatriska undersökningar här.

Hoppas att du fick svar på din fråga och tveka inte att höra av dig igen,

Med vänliga hälsningar,

Fuad HeydarovRådgivare