När blir det en ny parkering

Hej, Jag parkerade på en 30min parkering och fick en bot. Jag och parkeringsbolaget är oense om hur vida det stämmer varpå de säger att de kontrollerat hjulinställningen. Det är utanför mitt gym där jag tränat i flera år så jag är medveten om vad skylten säger och gick därför ut och flyttade bilen en aning efter en halvtimme. I boten finns bilder och anteckningar från När jag fick boten, men ingenting som visar när de åkte förbi första gången. Jag ifrågasatte det och bad om bevis varpå de endast hänvisar till att ventilinställningen är kontrollerad. Har jag någon möjlighet att vinna detta? Rent krasst så tror jag att de i receptionen på gymmet såg mig, kan det vara till någon hjälp?

Lawline svarar

Hej, och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågan är om en omparkering räknas som en ny parkering. Högsta domstolen har prövat (NJA 1973 s. 714) frågan om att kort flytta bilen ska räknas som en ny parkering. Det konstaterades att andra bilar ska ha getts chans att parkera i parkeringsrutan för att det ska räknas som en ny parkering. Det verkar inte som du, enligt avgörandet, har gjort en ny parkering. Parkeringsbolaget har i detta fallet rätt att ta ut parkeringsbot.

Hoppas att detta svar hjälper dig!

Om du har fler frågor är du välkommen att ställa dem.

Maximilian PernhedenRådgivare