När betalas skatt på kapitalvinst av fastighet?

Hej! Min sambo står idag som ägare på huset, men tanken är att han ska ge mig halva huset som gåva så vi båda äger huset.

Hur fungerar det? Blir det skatt på gåvan och ska den betalas direkt eller tillkommer det om/när man säljer huset?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Gåvoskatten i Sverige avskaffades 2005. Det är alltså skattefritt att ge gåvor.

Kapitalvinst på fastigheten betalas när du avyttrar fastigheten och räknas i inkomstslaget kapital. Tänk på att eftersom du får fastigheten i gåva så ska du räkna utifrån din sambos skattemässiga situation när han ger dig gåvan. Detta hittar du i Kapitel 44 21§ Inkomstskattelagen.

Med vänliga hälsningar,

Eric NilssonRådgivare