FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis21/07/2017

När behövs det en polisanmälan från utomstående?

Om man exempelvis kör för fort förbi en hastighetskamera blir man bötfälld direkt av Polisen. Andra lagbrott, såsom bilstöld, kräver en polisanmälan för att Polisen ska agera. Kanske kan Polisen sätta en biltjuv i fängelse om de tar hen på bar gärning. Hur är det med exempelvis tillgänglighetsföreskrifter? Om Polisen går förbi en entré till ett köpcenter, som har en trappa men saknar handikappanpassad ramp. Polisen kan väl inte gärna förväntas känna till alla lagar och leta upp alla som bryter mot dem? Hur vet man när det behövs en målsägare utanför Polisorganisationen?

Lawline svarar

Hej,

tanken är att brott ska beivras, oavsett hur de sker och hur de upptäcks. Det behövs egentligen aldrig någon anmälan från en utomstående person för något brott, om till exempel en polispatrull på stan bevittnar brott ska de själva göra anmälan och eventuellt gripa misstänkta gärningspersonen. På samma sätt ska polisen utreda brott som kommer till myndighetens kännedom. Däremot är anmälan från den som drabbats av brott givetvis det vanligaste sättet för polisen att upptäcka brott som har begåtts. Om en båt blir stulen i en liten tjärn i Norrlands inland kommer polisen sannolikt inte att få reda på det förrän målsäganden anmäler brottet. Skulle en polis se brottet när det begås ska hon givetvis ingripa direkt, även utan anmälan.

Vad gäller tillgänglighetsföreskrifter är det sällan brottsligt att inte följa dessa, utan man kan istället drabbas av avgifter och andra sanktioner från tillsynsmyndigheter om man inte följer dem.

Rådgivare