När avslutas medlemskapet i föreningen?

I stadgarna står det: § 10 Avgång - Avgång ur föreningen sker vid utgången av det räkenskapsår som slutar tidigast sex månader efter det att medlemmen sagt upp sig till utträde. Fråga: Om uppsägningen sker den 21 januari 2022 och räkenskapsåret är jan-dec, vid vilket datum sker då avgången ur föreningen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline,

UTREDNING

Utifrån formuleringen i stadgarna bedömer jag att den aktuella medlemmen tappar sitt medlemskap per den 1 januari 2023. Först då är utträdet fullbordat. Sex månader efter uppsägningen blir den 21 juli och utgången av räkenskapsåret som i den här föreningen slutar tidigast efter den 21 juli är ju den 31 december, vilket således torde utgöra sista dagen för medlemskapet.

Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan och då genom några av våra utmärkta betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Själv nås jag på jacob.bjornberg@lawline.se och du får mer än gärna kontakta mig direkt ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen. I så fall kan jag slussa dig vidare till någon av byråns eminenta jurister utan att du behöver sitta i telefonkö. Mot bakgrund av COVID-19 erbjuder våra jurister idag möten såväl telefonledes som på Teams och andra liknande digitala plattformar.

Avslutningsvis är den livliga förhoppningen att min hantering av ditt ärende har varit matnyttig och presenterats i en för dig utförlig och tillfredsställande form. Återkom gärna med synpunkter genom att skicka in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare