FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott25/05/2020

När återkallas körkort vid fortkörning?

Hej! Jag körde för fort på en 110 km/h väg på E4 förra veckan, polisen stoppade mig och de hade mätt mig med laser och jag hade kört i 131 km/h. Erkände och skrev på boten, betalde den idag. Jag har fortfarande mindre än tre veckor kvar på min prövotid. Kommer jag bli av med körkortet eller är det bara böter?

Polisen sa att jag klarade mig med några kilometer och att jag inte behöver oroa mig över att körkortet återkallas, men jag är orolig att Transportstyrelsen ändå drar in det, polisen sa att jag måste ta det lugnt för Transportstyrelsen kan ha span på mig. Jag har för mig att de drar in det om man kör 31 km/h för fort eller mer. Nu körde jag bara 21 km/h för fort. Har inte gjort någon trafikföreteelse förut utan denna är min första.

Hoppas på svar och hjälp!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Återkallande av körkort

Körkort kan mycket riktigt "dras in", det vill säga återkallas, om man kör för fort (5 kap. 3 § fjärde punkten körkortslagen). Av lagen framgår inga riktlinjer om hur mycket för fort man ska köra för att ens körkort ska återkallas men precis som du säger har det i praxis varit vid mer än 30 km/h för fort som körkort vanligen återkallats. Polisen har befogenhet att omhänderta någons körkort på plats och utfärda fortkörningsböter. Efter att man erkänt på plats skickas uppgifter om händelsen till Transportstyrelsen som tar ställning till om körkortet ska återkallas.

Prövotid

Prövotiden på nya körkort innebär att om körkortet återkallas behöver den som vill få tillbaka det göra om kunskaps- och körprovet (3 kap. 18 § körkortslagen). Det innebär däremot inte att man blir straffad hårdare än andra trafikanter eller löper större risk att få sitt körkort indraget. Sen vill jag påpeka att Transportstyrelsen inte har någon "spaningsverksamhet". Om du däremot begår upprepade brott kan Transportstyrelsen vara mer benägna att återkalla ditt körkort (5 kap. 3 § tredje punkten körkortslagen).

Sammanfattning

Transportstyrelsen kommer inleda ett ärende för att bedöma om de vill återkalla ditt körkort eller ej. Praxis talar för att du kommer få behålla ditt körkort med en varning då du endast kört 21 km/h för fort.

Med vänliga hälsningar,

Nathalie OttossonRådgivare