När ärver syskon varandra?

Jag är gift för andra gången. När kommer mina syskons del i arvet att aktualiseras efter mig när jag dör?

Behöver jag testamentera till hustrun så hon kan sitta kvar i orubbat bo?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser som reglerar din fråga hittar vi i ärvdabalken (ÄB).

När ärver syskon varandra?

Enligt den arvsrättsliga ordningen så är det barnen, s.k bröstarvingarna, som i första hand kommer att ta arv (2 kap. 1§ ÄB). Om det inte finns barn så är det dina föräldrar som i nästa hand kommer att ärva och vid händelse av att de har gått bort så kommer deras barn, dvs dina syskon att ärva dig när du har gått bort (2 kap. 2 § andra stycket ÄB).

Kommer din hustrus rätt till arv att gå före syskonens?

Om du går bort före din hustru så finns det dock en regel som innebär att arvet kommer att gå vidare till henne (3 kap. 1 § ÄB). Dina syskon kommer att få ut denna andelen i form av ett efterarv först efter att din hustru har gått bort (3 kap. 2 § ÄB). Detta innebär att din hustru äger din kvarlåtenskap med fri förfoganderätt och kan då fritt förfoga över denna andelen men däremot inte testamentera eller skänka bort den.

Din hustru kommer alltså att ärva dig även om du inte har upprättat ett testamente till hennes fördel. Om du väljer att testamentera hela din kvarlåtenskap till din hustru så ärver hon istället din kvarlåtenskap med full äganderätt. Detta innebär att dina syskon inte kommer att få ut något efterarv och din hustru kan då även testamentera eller skänka bort denna andel om hon så önskar. Din hustru kommer oavsett att sitta i vad som kallas för orubbat bo.

Sammanfattning

För att sammanfatta så kommer alltså din hustru att få ärva dig efter att du har gått bort. Om du inte upprättar ett testamente till hennes förmån så kommer dina syskon att få ut ett efterarv efter att hon har gått bort. Om det istället upprättas ett testamente så kommer rätten till efterarv för dina syskon inte att aktualiseras.

Jag hoppas att detta gav dig svar på din fråga!

Vänligen,

Evelina SjöbergRådgivare