När är sambolagen tillämplig?

Hej, jag har en del juridiska frågor angående sambolagen som jag hoppas att ni kan svara på.

För tillfälligt bor jag i Uppsala och är bokförd här i en hyreslägenhet men nu har jag och min kille bestämt oss för att flytta ihop på heltid och att jag ska bokföra mig i hans lägenhet som han för tillfälligt hyr av sin syster som hon köpt för några år sedan.

Han har bott i hennes lägenhet ett bra tag utan att vara bokförd i hennes lägenhet men nu när han är i slutspurten till att köpa av henne den här lägenheten så kommer han automatiskt bli skriven i lägenheten som han " hyrt" av henne.

Gäller sambolagen då? Jag kommer att bokföra mig någon dag efter att han köpt lägenheten och vi båda två kommer då att vara bokförda och skrivna i lägenheten då han köper av hans systers lägenhet. Dem använder sig inte av en mäklare utan fixar allt själva.

Jag kommer att betala en del av hans amortering samt ränta. Den blev högre eftersom han valde att inte lägga in någon kontaktinsats då processen ser annorlunda ut när man köper av en familjemedlem.

Om sambolagen gäller kommer han då att behöva köpa ut mig trots att jag inte står på något lån?

Och en till fråga.

Om jag själv väljer senare att köpa en egen lägenhet som varken jag eller han kommer att vara folkbokförda i, gäller sambolagen då?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När är sambolagen tillämplig?

Sambolagen tillämpas på när två personer stadigvarande bor tillsammans. Personerna ska vara i ett parförhållande och dela ett gemensamt hushåll (1 § sambolagen). Den egendom som omfattas av sambolagen, och som kan bli föremål för en bodelning om ni skulle separera, är den gemensamma bostaden och det gemensamma bohaget (3 § sambolagen).

I detta fall så avser frågan bostaden. För att bostaden ska anses vara "gemensam" enligt sambolagen så ska den vara förvärvad av paret för gemensam användning. Att vara folkbokförd i en bostad är inte ett krav som ställs för att bostaden ska vara att anse som parets "gemensamma bostad". Det viktiga för bedömningen är om bostaden köpts i syfte att den ska vara parets gemensamma bostad.

Måste din pojkvän köpa ut dig?

Jag utgår ifrån att din fråga "Om sambolagen gäller kommer han då att behöva köpa ut mig trots att jag inte står på något lån?" tar sikte på en situation då ni separar. Ett samboförhållande upphör, exempelvis, när samborna flyttar isär (2 § 2 p. sambolagen). När ett samboförhållande upphör så kan en av samborna begära att en bodelning ska ske (8 § sambolagen). När bodelningen genomförs så är det samboegendomen som ska fördelas mellan er. Om bostaden är att betrakta som den "gemensamma bostaden" enligt sambolagen så kan en sambo, istället för att lämna ut egendom vid bodelningen, utge ersättningen i form av pengar istället (17 § sambolagen).

Vad händer om du köper en egen lägenhet?

Jag utgår ifrån att du menar att du köper en lägenhet utan att flytta in i lägenheten. Om du och din pojkvän fortfarande bor kvar i den första lägenheten och du köper en annan lägenhet för att den enbart ska vara avsedd för dig så kommer den lägenheten som du köper inte att kunna betraktas som "gemensam bostad". Av denna anledning så ska sambolagen inte tillämpas i förhållande till den nya lägenheten.

Om du är i behov av fortsatt vägledning så är du varmt välkommen att kontakta Lawlines jurister (https://www.lawline.se/boka).

Med vänliga hälsningar.

Felicia HauzenbergerRådgivare