FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll13/05/2022

När är man underhållsskyldig för sina barn?

Hej, Min dotter ska hoppa av gymnasiet och påbörja en praktik istället. Hon fyller 17 år. Behöver jag betala underhållsstöd då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om underhållsstöd finner du i socialförsäkringsbalken

Underhållsskyldighet för omyndiga barn

En vårdnadshavare är som huvudregel underhållsskyldig för sitt barn fram till dess att barnet fyller 18 år. Om barnet däremot går i skolan efter det att denna blivit myndig, till exempel gymnasiet, fortsätter underhållsskyldigheten att gälla.

Som du skriver i frågan ska din dotter fylla 17 år och hoppa av gymnasiet. Fram till dess att din dotter är 18 år och myndig, är du underhållsskyldig för henne. När hon sedan fyller 18 år, upphör underhållsskyldigheten (under förutsättning att hon inte går i skolan).

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Maja VinstenRådgivare