FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt10/01/2023

När är man skattskyldig i Sverige om lön betalas från företag utomlands?

Om jag öppnar ett företag i Dubai som är baserat på internet, måste jag då betala skatt i Sverige när jag tar ut lön? Exempel: Jag öppnar ett företag i Dubai där jag säljer stenar på nätet över hela världen och företaget drar in 100 tusen som jag vill ta ut i lön, måste jag beskatta dessa pengar i Sverige om jag bor i Sverige?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på lawline med din fråga.

Jag tolkar det såsom att du undrar över om du behöver beskatta din lön i Sverige om denna lön kommer från ett företag som är registrerat i Dubai. Eftersom din fråga berör beskattning av lön, vilket är en inkomst kommer jag i mitt svar hänvisa till Inkomstskattelagen (IL).

Om en person är bosatt i Sverige innebär det att personen är obegränsat skatteskyldig i Sverige ( 3 kap. 3 § IL). Att vara obegränsat skattskyldig i Sverige innebär att personen ifråga är skattskyldig för alla sina inkomster i Sverige men även alla inkomster från utlandet (3 kap. 8 § IL).

Jag tolkar det såsom att du bor i Sverige då du i ditt exempel skriver “måste jag beskatta dessa pengar i Sverige om jag bor i Sverige?”, detta innebär att du är obegränsat skattskyldig för alla dina inkomster utomlands. Den lön du tar ut från företaget som är registrerad i Dubai ska därför beskattas i Sverige. Det kan även vara så att du blir skattskyldig i Dubai för din lön, beroende på den lagstiftning som råder där. Du kan alltså bli skyldig till dubbelbeskattning, förutsatt att Sverige inte har ingått ett skatteavtal med förenade Arabemiraten.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänligen,

Erika StålhammarRådgivare