När är det lagligt eller olagligt att spela in samtal?

Min minderåriga dotter har blivit uppringd av en kompis och kompisens pappa har spelat in samtalet utan hennes eller vår vetskap (enbart sin egen dotters medgivande) för att få henne att erkänna något som har hänt på skolan och använda denna inspelning som bevis. Denna pappa deltog inte i samtalet. Är det han gjort lagligt eller olagligt?

Hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kommer jag använda mig av brottsbalken (förkortas BrB).

Huvudregeln är att det är olagligt att spela in privata samtal om de som deltar i samtalet inte är medvetna om att samtalet spelas in, eller om personen själv inte deltar i samtalet. Av detta kan också förstås att motsatsvis är det fullt tillåtet att spela in samtal som man själv deltar i. Deltar man aktivt själv i dialogen så behöver inte den andra samtalsparten vara medveten om inspelningen heller. Det spelar ingen roll om samtalet sker t.ex. över telefon eller vid ett fysiskt möte (4 kap. 9a § BrB).

Svaret på din fråga är alltså att om det nu faktiskt är så att det är pappan som spelat in utan medgivande eller deltagande så är det olagligt och klassas som olovlig avlyssning (4 kap. 9a § BrB). Vid en eventuell prövning om brott lär ni dock behöva bevisa att det är just pappan som spelat in.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Karin PihlRådgivare