När anses man vara sambor?

Min sambo och jag har flyttat till ett land där vi inte anses vara sambos bara för att vi bor tillsammans, utan där man behöver registrera samboskap hos kommunen. Vi har inte gjort det utan är alltså två singlar, i detta lands ögon. Innebär det att även svenska myndigheter ser oss som singlar, fastän vi bor tillsammans under äktenskapsliknande förhållanden? Vi är båda svenska medborgare.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När är man sambo enligt svensk rätt?

Begreppet sambo i svensk rätt definieras i 1 § sambolagen, där det anges att man med sambor avser två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll.

Om det skulle uppkomma en fråga om till exempel era ägodelar och hur dessa ska fördelas mellan er i Sverige, så kommer man att utgå ifrån denna definition av sambo som anges i 1 § sambolagen.

Sammanfattning

Om ni är att anse som två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har ett gemensamt hushåll så är ni att betrakta som sambor enligt svensk rätt. Att ni bor under äktenskapsliknande förhållanden bör inte påverka situationen. När ni gifter er eller inte längre uppfyller kravet i 1 § sambolagen på vad en sambo är så ändras så klart begreppet.

Jag rekommenderar dig att ta kontakt med vår juristbyrå här eller ringa oss för att få mer information i ärendet. Det kan finnas många faktorer som spelar roll i en sådan situation, och jag kan endast utgå ifrån det som du har angivit i frågan.

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00−16.00

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Amila ZahirovicRådgivare