FrågaÖVRIGTÖvrigt09/11/2023

När anses ett brev mottaget?

Finns det en skyldighet enligt lag att läsa vanlig post? Om en myndighet skickar ett vanligt brev när anses man som privatperson ha läst brevet enligt lag? Som exempel jag får ett krav på att betala någon form av skatt i ett vanligt brev med ett förfallodatum, när anses jag ha läst brevet? Om jag inte betalar inom angivet datum kan jag hänvisa till att jag inte läst innan förfallodatumet och således inte behöver betala straffavgift? Jag betalar skatten så fort jag läst brevet men det är senare än förfallodatum på fakturan kan jag då hävda att jag inte behöver betala påminnelseavgift?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga och tack för att du vänder dig till Lawline!

I en dom från 2007 (NJA 2007 s. 157) diskuterar Högsta domstolen när ett brev kan anses vara mottaget i förhållande till preskription av fordran. I de fallen är beviskraven för den som skickat breven högt ställda, domstolen kommer fram till att har flera brev skickats är möjligheten närmast försumbar att inget har kommit fram. I det fallet kunde den som påstod sig inte ha fått något brev producera en anledning till att inget av breven kommit fram.

När du dessutom ingår avtal med t.ex. en webhandel så är förfallodatumet på fakturan en del av det avtal som ni ingått. Därför blir det svårt att hävda att du inte känner till förfallodatumet. När det gäller Skatteverket så är datumen för att betala sin skatt de samma för alla personer, därför blir det väldigt svårt för dig att hävda okunnighet på grund av att du inte läst brevet.

Sammanfattningsvis

Jag tror att det kan bli svårt att lyckas med den argumentationen i förhållande till t.ex. skatteverket eller en motpart i ett konsumentförhållande.

Karl MelinRådgivare