FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt18/04/2019

Namnbyte till tidigare efternamn

Vill byta efternamnet tillbaka till flicknamn. Hur går allt till? Vad måste man göra med id kort, pass, bank-konton osv.

Lawline svarar

Hej och tack att du vänder dig till Lawline!

Namnbytet:

Vad gäller namnbyte är det Skatteverket som handlägger dessa ärenden enligt 3 § lagen om personnamn. All information om byte av efternamn hittar du här på Skatteverkets hemsida. Enligt 9 § lagen om personnamn får man byta efternamn till föräldrarnas efternamn eller något efternamn som föräldrarna har burit (dvs. att ditt flicknamn innefattas). Det du behöver göra för att byta efternamn är att skicka in en ansöka via blanketten som finns här. Skatteverket avgör sedan enligt 36 § lagen om personnamn om namnändringen ska bli beviljad eller inte. Blir den beviljad (vilket den troligen kommer att bli om du noggrant fyller i ansökan) kommer namnändringen att registreras i folkbokföringsregistret där både andra myndigheter och företag hämtar uppgifter ifrån.

Pass och ID-handling:

Enligt 2 § passlagen är det Polismyndigheten som är Passmyndighet i Sverige och som därmed har hand om allt som gäller pass och nationella id-handlingar. Ansökan om nytt pass ska därför enligt 6 § passlagen ske hos Polismyndigheten. I 1 § passförordningen föreskrivs vidare vad som krävs för att ansöka om pass samt vilka handlingar du behöver. Mer information hittar du här på Polismyndighetens hemsida.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Isabelle NordinRådgivare