Något om tillbörligt tvång

Hej! Jag har kastat ägg i ett bilgarage upp i taket som sedan runnit ner på en bil. Bilägaren säger nu att det blivit skador på lacken och säger att jag skall betala eller att han anmäler mig för skadegörelse. Vad skall jag göra? Vad kan straffet bli och hur mycket kan han kräva av mig?

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline!

Vad tråkigt att ditt hyss lett till dessa komplikationer för dig. Nedan ska jag försöka klargöra vissa svar på dina frågor.

Den gärning du begått utgör skadegörelse, men med tanke på att brottet enligt min snabba bedömning tycks vara ringa kommer du säkerligen dömas för åverkan, se BrB 12:1-2 §§. Det kan vara värt att nämna att den "utpressning" som bilägaren företar gentemot dig - dvs "betala eller så anmäler jag" är helt lagenlig. Detta följer av BrB 4:4 (tvånget räknas som inte som otillbörligt). Detta förutsätter att det ägaren vill att du ska betala är rimligt, dvs vad det kostar att få bilen reparerad. Det är också detta han kan kräva av dig.

Det straff du riskerar är - förutsatt att brottet är att bedöma som åverkan - är böter. För att kunna göra en riktig påföljdsbestämning krävs dock information om din ålder, tidigare ev. brott m.m.

Lawline RådgivareRådgivare