Mystiska omständigheter vid budgivning

Hej!

Har under några år hyrt en lokal i en fastighet som ägs av offentligt bolag, för några månader annonserades denna fastigheten ut till försäljning med befintliga hyreskontrakt.

Fastigheten skulle säljas av fastighetsbolaget själva, inget prospekt fanns samt väldigt bristande information om i stort sätt allt.

Vi var väldigt intresserade av att köpa fastigheten men givetvis ville jag ha mer att stå på innan vi ville gå vidare. Under 2 veckor lyckades vi få ut uppgifter på 3 olika scenarion med hyresintäkter, vi blev avvisade från att få ett personligt möte, hyreskontrakt ville inte lämnas ut - ett kontrakt var bundet i 8år framåt, ingen information.

När det väl blev dags för budgivning 3/7 så hade vi fått uppgifter om sluttid 12.00, men dubbelkollades samma dag och var då ändrat till 16.00.

Vi bestämde oss för att delta trots alla oklarheter, kl 15.00 la vi ett bud via mail som vi blivit ombedd att göra, men någon minut efter 16.00 får vi ett mail tillbaka att ett nytt bud kommit in. Vi tänkte att det kanske hade kommit in i sista minut och vi skulle få chans till ett slutgiltigt bud så vi ökade vårat bud, sedan dröjer det 10min och fastighetsbolaget släpper in ännu ett nytt bud. Vi tycker det hela känns oseriöst och lägger oss.

Vi känner på detta i några dagar och bestämmer oss för att känna läget och lägger ett bud på 600 000:- över högsta budgivare, dom nekar budet.

Det skall nämnas att den budgivare dom låtit vinna budgivningen är hyresgästen med kontrakt på 8år s

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det låter definitivt som något skumt skett bakom kulisserna vid denna budgivning och du bör vidta åtgärder enligt mig, för detta har inte gått rätt till.

Det är uppenbart av dessa omständigheter att bolaget som auktionerade ut fastigheten brutit mot tro och heder enligt 33 § avtalslagen. Att ändra en auktionssluttid är dessutom ett avtalsbrott, vilket i sig kan leda till att affären hävs och budgivningen göras om på nytt.

Om det är så som du säger så kan du ha ett stort case och du bör nästan prata med vår juristbyrå om det, se mer här. Med hjälp av dem kan du upprätta ett kravbrev mot bolaget och kanske en stämningsansökan. Dessa kostnader betalas givetvis av motparten när de förlorar i rätten.

Lycka till! Tveka inte att höra av dig till oss igen nästa gång du har en juridisk fråga. Prova gärna vår expressrådgivning nästa gång för extra snabbt svar!

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare