FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess28/06/2018

Myndighets serviceskyldighet och sekretessbelagda uppgifter

Hej, jag undrar om jag har rätt att få svar via epost om jag ställer en fråga via epost? Kan myndigheten, i det här fallet Socialtjänsten, ha ett svarmeddelande som säger att man inte kan svara av sekretesskäl och att man når personen via dennes telefon istälet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Socialtjänsten, är som du säger en myndighet, vilket innebär att förvaltningslagen (FL) blir tillämplig.

Myndigheter har en en s.k. serviceskyldighet vilket regleras i 4-5 §§ FL. Där framgår det att de dels ska vara möjliga att nå genom mejl och telefon. Vidare har de en skyldighet att behandla din fråga så snabbt som möjligt. Om det är så att din fråga inte kan handläggas av den tillfrågade myndigheten ska du också hänvisas till rätt myndighet. Alltså är serviceskyldigheten förhållandevis långtgående.

När det gäller att myndigheten svarar med att de inte kan utlämna uppgiften pga. Sekretess ser jag inget fel. Som regel är alla handlingar som är inkomna eller upprättade hos en myndighet offentliga, tack vare offentlighetsprincipen, 2 kap. 1, 3, 6 och 7 §§ tryckfrihetsförordningen (TF). Med det menas att varje svensk medborgare har rätt att granska det mesta av materialet som finns hos myndigheterna. Vidare så kan dock vissa handlingar vara belagda med sekretess om det stadgas i särskild lag, 2 kap. 2 § 2 st. TF.

När det gäller handlingar hos socialtjänsten återfinns ett skydd i 26 kap. 1 § offentlighet – och sekretesslagen (OSL). Där framgår det att uppgift om enskilda personliga förhållanden inte får röjas, om det inte står klart att att den enskilde eller närstående inte kommer lida men.

Med det sagt, den uppgift du begär att få svar om via mejl är belagd med sekretess och myndigheten måste kunna säkerställa att du verkligen är du för att utlämna den. Om något är belagt med sekretess är huvudregeln sådan att uppgiften inte får utlämnas till någon annan enskild eller myndighet, 8 kap. 1 § OSL. Sekretessen gäller dock aldrig mot den enskilda själv, 12 kap. 1 § OSL.

Avslutningsvis kan det konstateras att myndigheten inte enligt min mening begått något fel. De har hänvisat dig hur du ska göra för att ta del av de uppgifter du vill, vilket är förenligt med serviceskyldigheten. Vidare så har de inte kunnat utlämna uppgiften då den är belagd med sekretess och inte kunnat säkerställa att du faktiskt är du, vilket är anledningen till svaret du fått. Du har alltid rätt att ta del av de uppgifter som rör dig själv, oavsett om de är belagda med sekretess.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Martin RosénRådgivare