Muntligt kommissionsavtal samt bevisning därom

Jag fick hjälp att köpa en grävmaskin och på fakturan står dennes namn , inte mitt.

Jag betalade fakturan från mitt konto, mina pengar.

Vem har äganderätt till maskinen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag tolkar din fråga som att du avtalat med någon annan att denne ska köpa en grävmaskin i eget namn men för din räkning. Detta kallas för kommissionsavtal och dessa gäller även muntligen. Enligt min uppfattning har du alltså ingått ett muntligt kommissionsavtal med den som köpte maskinen för din räkning.

Så långt finns egentligen inget juridiskt problem; avtalet är giltigt och du äger maskinen. Problemet som skulle kunna tänkas är att kommissionären, alltså den du anlitat för att genomföra köpet, gör anspråk på maskinen. Eftersom ert avtal är muntligt kan du tänkas få problem att styrka att köpet verkligen genomförts för din räkning. Enligt min uppfattning borde dock inte detta vålla dig några större problem eftersom du kan styrka att pengarna som använts för köpet varit dina. Enligt principen om in dubio oneröst är utgångspunkten, juridiskt sett, att du förväntat dig en motprestation för att ha överfört pengarna till den som genomfört köpet. Detta talar enligt min uppfattning med styrka för att ett kommissionsavtal förelegat och att du därmed har rätt till maskinen.

Jag hoppas att mitt svar var till hjälp!

Med vänlig hälsning

Magnus GustafssonRådgivare