Muntligt hyresavtal

Hej. Jag har hyra en lokal i snart 3 månader men vi fick aldrig skriva nått hyra bevis men nu har vi hitta nått annat lokal som vi skulle flytta in så nu sa hyresvärd att det är nio månader för uppsägning tid det låter för jävlig hur ska jag göra tack för svar mvh

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ett hyresavtal kan ingås både skriftligt och muntligt (12 kap. 2 § jordabalken). Men i bevishänseende är det alltid bäst att ha ett hyresavtal i skriftlig form.

Det som generellt sätt krävs för att två parter ska ingå ett avtal är ett anbud och en accept (1 § avtalslagen). Det innebär med andra ord att en part ska ha framställt ett förslag och att den andra parten har gått med på det förslaget.

I och med att det saknas ett skriftligt bevis så blir det generellt sätt svårare att bevisa att ett muntligt avtal föreligger än att ett muntligt avtal inte föreligger, om inte andra omständigheter finns som talar för att ett muntligt avtal föreligger.

I ditt fall förstår jag det som att du har hyrt lokalen i tre månader. Om detta även innebär att du har börjat använda lokalen så blir det däremot svårare att hävda att det inte föreligger ett muntligt hyresförhållande mellan dig och din hyresvärd.

För mer juridisk rådgivning kan du vända dig till info@lawline.se.

Vänliga hälsningar,

Jessica JacobRådgivare