Muntligt hyresavtal

Hej!

Hur fungerar det med muntlig överenskommelse? Min son var igår, Onsdag, och tittade på en lägenhet som en tjej ville hyra ut på ett år. Dom kom överens om detta och även om hyran. Avtalet skulle skrivar på Fredag. Han skulle flytta in 1:a November och har talat omtenta för sin nuvarande hyresvärd. Handhar en ny hyresgäst som vill in direkt. Sent på torsdagskvällen ringer tjejen och säger att hon ångrat sig. Hon ska istället hyra ut till landstingets hyrläkare. Nu står alltså min son utan bostad. Kan hon verkligen göra så. En muntlig överenskommelse är väl lika bindande som en skriftlig.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hyresavtal regleras i Jordabalken kap. 12 (här). Precis som du skriver är ett muntligt avtal lika bindande som ett skriftligt avtal då det i lagen inte uppställs något formkrav för att avtalet ska vara giltigt. Problemet med muntliga avtal är dock att de är väldigt svåra att bevisa, och det är den som vill göra gällande att avtal har kommit till stånd, i detta fall din son, som har bevisbördan för att det finns ett giltigt hyresavtal mellan honom och tjejen som ville hyra ut. Om det var någon annan närvarande vid det muntliga avtalet kan detta hjälpa till att bevisa att avtal föreligger, annars är det tyvärr mycket svårt att bevisa.

Hoppas situationen löser sig!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare