Muntligt avtal, ställningsfullmakt, bevisbörda

Jag har varit i kontakt med Telia och beställt ett abonnemang och telefon av dem. Jag spelar av vana in telefonsamtal som är viktiga och i samtalet framkommer det klart och tydligt Telias erbjudande till mig (som var mycket billigt). Dagen efter samtalet ringde jag upp Telia för att kolla att allt var rätt gjort och det fanns inget avtal upprättat med mig enligt dem..... och det skulle vara mycket dyrare. De hävdar att det inte ingåtts ett muntligt avtal med Telia eftersom de inte spelat in och följt sin mall men är inte det muntliga avtalet som säljaren gjorde med mig bindande för Telia? Vad gäller?

Lawline svarar

Hej. Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Generellt gäller den allmänna avtalsrättsliga principen att den som påstår att ett avtalet är ingånget, också har att bevisa det. Det innebär att du måste bevisa att ett muntligt avtal med Telia har kommit till stånd.

Ett muntligt avtal är juridiskt sett lika bindande som ett skriftligt. Ett muntligt avtal sätter dig i en svårare position i bevishänseende, men i och med att du har det inspelat, underlättar det bevisläget för dig.

Huvudsaken är att det går att identifiera vem som har avtalat med dig. Om det i samtalet framgår vad personen heter och att denne jobbar på Telias kundtjänst, kan jag tycka att det är tillräckligt för en identifiering. Telia kan troligtvis matcha det till en anställd på ett kontor.

Kundtjänstpersonal har en fullmakt att avtala med kunder, liksom framtida kunder, om saker som ingår i Telias utbud. Det medför att du inte ska drabbas om personen exempelvis överskrider sin befogenhet genom att erbjuda dig ett lägre pris än vad som är tillåtet enligt dennes arbetsgivare. Det förutsätter att du är i god tro. Jag kan argumentera för att kunden sällan är i ond tro. Med tanke på all konkurrens på marknaden, tenderar kunden inte att tvivla på förekommande låga priser vid en förhandling med ett telebolag. Med detta sagt, talar det inte till din fördel om priset var ovanligt lågt. Då bör du ha misstänkt att någonting inte står rätt till.

Jag rekommenderar att du tar kontakt med Telia igen och framför vad jag har skrivit i mitt svar. Får du inte resultat, får jag hänvisa dig till tingsrätten som får avgöra saken. Behöver du hjälp med att upprätta en stämningsansökan eller hjälp med att driva ärendet i övrigt, är du välkommen att kontakta oss på info@lawline.se.

Vänligen

Soroosh ParsaRådgivare