Muntligt avtal är bindande

Min sambo och jag har en dotter på 7 månader. Vi har för en vecka sedan flyttat isär. Jag äger huset som vi bott i, i 1.5 år. Vi har skrivit ett samboavtal att han inte kan göra anspråk på huset och att han ska ha tillbaka sin kontantinsats på ca 125tusen. Vi har även haft en muntlig överenskommelse, där han lovat att avstå 105 föräldradagar till mig och jag tog därför ledigt från mitt arbete i 1 år. Nu meddelar han mig att han inte tänker avstå några föräldradagar och därmed står jag utan inkomst i 6 månader. Vi hade även en muntlig överenskommelse att gemensamt betala en vinstskatt på 50tusen, detta eftersom han inte fick några huslån och jag fick lösa upp en fond för att kunna köpa huset. Jag kommer att betala kontantinsatsen enligt skriftligt avtal. Men kan han "blåsa mig" på våra muntliga överenskommelser?

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Muntliga avtal/överenskommelser är lika bindande som skriftliga. Eftersom din sambo inte längre vill ge bort föräldradagarna kan han dock påstå att ni aldrig kommit överens om detta. Då kommer ord stå mot ord, vilket innebär att du behöver någon slags bevisning på att ni kommit överens om överföringen av dagarna. Samma gäller vinstskatten. Utan bevisning kan det alltså bli svårt om det skulle uppstå en tvist.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Sofia HolgerssonRådgivare