Muntligt avtal

Min hyresvärd (privat) sade upp mej pga en vattenskada som kräver renovering..o det fanns inget ersättningsboende under tiden.

Skaffade själv boende..o hyresvärden sa senare till juristen på Hyresgästförening att jag skulle få flytta in i lägenheten efter renoveringen.

Är detta muntliga löfte om återflyttade bindande?

Vill gärna flytta in igen.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Muntliga avtal lika bindande som skriftliga avtal då det i lagen inte uppställs något formkrav för att avtalet ska vara giltigt. Svårigheten med muntliga avtal är dock att de är väldigt svåra att bevisa, och det är den som vill göra gällande att avtal har kommit till stånd som har bevisbördan. Vittnen underlättar bevisningen. Övriga regler kring uthyrning av bostäder regleras i Jordabalkens 12 kap samt privatuthyrningslagen.

Hoppas att detta besvarar din fråga!

Vänligen,

Jessica KondukRådgivare