Muntligt avtal

Hej,

En coach påstår att vi ingått muntligt avtal om 3 månaders coachning, vilket jag uppfattar att vi inte gjort. Jag har fått ett mejl där jag kan betala 1500 kr till en början. När jag nu inte vill jobba med honom går jag med på att betala dessa 1500, medans han kräver full betalning a 4000 kr för tre månader. Är jag verkligen skyldig att betala?

Mvh

Lawline svarar

Hej tack för att du söker dig till Lawline med din fråga!

I Sverige så är avtal uppbyggda utifrån anbud och accept, d.v.s. vi har inga formkrav på vad ett giltig avtal faktiskt är. Se (här)!. Det går alltså att sluta ett avtal enbart genom att någon muntligen ger ett anbud och motparten accepterar det. Värt att belysa är att bevisbördan (den som behöver styrka) ligger hos parten som hävdar att ett avtal föreligger, i ditt fall så ligger den här bördan på "coachen". Om du hävdar att något avtal inte föreligger så måste självklart "coachen" styrka att så är fallet.

Om ingen betalning skett och du än så länge inte jobbat med honom borde det vara relativt enkelt för dig att hävda att något avtal inte funnits och att du därmed inte är betalningsskyldig.

Om du däremot betalat de här 1500 kr så blir det givetvis svårare för dig att hävda att något avtal inte finns. Din betalning kan i "lagens mening" ses som ett konkludent handlade. Det vill säga att när du betalar de här 1500 kr så godkänner du avtalet. Det kan utifrån coachens sida ses som att du accepterat avtalet och därmed bevisning för att avtalet existerar.

Hur går du tillväga? Om du inte betalat något så tycker jag du ska stå på dig, du har lagen på din sida. Om du däremot betalat så bör du vara mer försiktig, och ha i åtanke, att för en utomstående kan det se ut som om du accepterat avtalet. I det fallet kanske du kan försöka korta ner bindningstiden för att minska kostnaden.

Med vänliga hälsningar

Fredrik AsplénRådgivare